Sider

torsdag 12. desember 2013

Julesild!

I dag har jeg og min mor laget julesild, tomatsild og paprikasild. Har aldri laget disse sortene før, de andre årene har jeg laget karrisild og sennepsild. Siden jeg ikke liker sild selv så kan jeg ikke si noe på smaken, men jeg stoler på min mor og min mann og sier at de ble kjempe gode ;)
Har også saltet på laks, så i morgen skal vi lage surlaks (sursild bare med laks).

Tomatsild

Oppskrift på tomatsilden er:
6 stk  sildefilet, krydret
1 stk  løk
2 stilk  dill, frisk                      
Tomatsaus
0,5 dl  soyaolje
100 g  tomatpuré
2,5 dl  sukker
0,75 dl  vann
1,25 dl  eddik, 7%
   pepper, grovmalt


  Skjær sildefiletene i biter og løk i tynne skiver.
  • Ha oljen i en kasserolle og la den bli varm.
  • Rør inn tomatpuré og kok opp.
  • Ta kjelen av platen, ha i sukker og rør til det smelter.
  • Avkjøl og rør inn vann og eddik, og smak til med pepper.
  • Legg sild, løk og dill lagvis i et glass eller krukke.
  • Hell over tomatsausen og legg på lokk.
  • Silden bør trekke et døgn i kjøleskap før den spises.         
  •         
    Paprikasild


    Paprikasild:
    5 stk  sildefilet, krydret
    0,5 stk  paprika, rød
    0,5 stk  paprika, grønn
    0,5 stk  paprika, gul
    0,5 stk  rødløk                      
    Eddiklake
    1 dl  vann
    1 dl  sukker
    1 ts  paprikapulver
    1 ts  rosépepper
    1 ts  pepper, hel grønn
    1 dl  eplecidereddik

    Smak på sildefiletene og legg dem i vann eller melk et par timer dersom de er for salte.
  • Skjær sildefiletene og paprika i biter, og løk i tynne skiver.
  • Eddiklake

    • Kok opp vann, sukker, paprikapulver og pepper til laken, avkjøl og tilsett eddik.
    • Legg sild, paprika og løk lagvis i et glass eller en krukke. 
    • Hell over laken og legg på lokk.
    • Silden bør trekke et døgn i kjøleskap før den spises.
    Begge oppskriftene er hentet fra Godfisk


    Hvilken påleggstyper lager du til jul? eventuelt forslag til gode sildetyper som må prøves?
     
     

    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar

    Vennligst legg igjen en kommentar hvis du har noe på hjertet :D