Sider

torsdag 5. juni 2014

Fiskegrateng!

I dag ble det fiskegrateng av selvfiska sei/lyr :) den blir veldig god om jeg må si det selv og ungene spiser masse av den og det e sjeldent jeg får i de fisk for å si det slik ;)

Oppskrift er som følger til familien vår på 6 og da er det endel igjen som forsvinner til lunsj/arbeidsmat dagen derpå :)

Så mye fisk du vil av den typen du liker best og en pakke fullkorn makaroni som jeg koker (hver for seg i saltet vann) 

Hvit saus:
Smelter 1 ss margarin, sper med mel til det blir en tykk "smørje" lar det koke litt under konstant omrøring før jeg har i litt og litt melk, jeg bruker ekstra lett melk. La det koke opp/tykne til mellom hver gang du har i melk, jeg lager av ca 1 liter melk. Når melken er i så krydrer jeg, bruker som regel fiskebuljonblokk, litt pepper og masse salt. Smak til du har ønsket smak men pass på å la den bli i det salteste laget for Gratengen trenger mye salt. Så lar jeg sausen kjølne litt mens jeg deler to egg og har plommene i del avkjølte sausen og pisker eggehvitene stive. Vender så hviten forsiktig inn i sausen og blander alt sammen (fisk, makaroni og saus) strør over brødrasp og steker til Gratengen blir gyllen :)

I mens den steker koker jeg ønsket grønnsaker!

 
 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vennligst legg igjen en kommentar hvis du har noe på hjertet :D