Sider

fredag 13. desember 2013

Surlaks!

Da var surlaksen også ferdig :) Vi saltet på den i går kveld og den har nå ligget kaldt over natten i salt :)


Den oppskriften jeg har blir veldig mye, holder til to store norgesglass, og det blir veldig mye lake, så vi kan sikkert egentlig lage en halv porsjon lake, men siden det er en pose surskildkrydder så har jeg ikke tatt sjangsen. Men her er det jo en smakssak! Uansett så er dette ett godt pålegg (har jeg hørt ;) ) og min far liker ikke sursild, men surlaks spiser han :) Dette er vel 4. året jeg lager denne, og det blir ikke jul før dette glasset er ferdig :D I de fleste hjem så har jeg forstått at det er løken som er det beste, så derfor så er det bare å ha en ekstra løk eller to liggende til å etterfylle ;)

Her er oppskrift:
1 kilo laks.
1 stor løk
salt.

Lake:
7,5 dl vann.
10 dl sukker
5 dl eddik 7%
1 pakke sursildkrydder.

Legg laksen i godt med salt over natten i kjøleskapet. Skjær løk i ringer.
Lag lake med å ha alle ingrediensene sammen og kok opp.
Så er det bare å legge laksen og løken lagvis i ett rent norgesglass eller tilsvarende, og fyll opp med lake. La det stå og sette seg i minst ett døgn i kjøleskap før den nytes!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vennligst legg igjen en kommentar hvis du har noe på hjertet :D