Sider

tirsdag 8. oktober 2013

Blomkål og brokkolisuppe med ost for minimager :)

Du trenger:
1 stk blomkål   – middels størrelse
1 stk broccoli – middels størrelse
ca 11 dl kylling eller grønnsakskraft. Jeg brukte 4 terninger på 11 dl vann.
1 – 2 dl styk melk - kan også bruke skummet eller ekstra lett. 
1/2 løk
1 kinesisk hvitløk
En boks mager smøreost med bacon
salt og pepper etter smak
Begynn med å skjære opp blomkål og broccoli, både stilk og bukettene, i litt store biter (husk å legge til side noen av bukettene dersom du skal ha de hele i suppen)

Lag først buljongen i den gryta du skal lage suppa i, tøm den så over i dl målet igjen til den skal brukes :) Ha så i 1 ss olje og ha i løk og hvitløk og la det surre til det blir bløt og blankt. Ha så i blomkål/brokkoli sammen med buljongen og kok opp. Da den har kokt opp ha i melken og la det få ett nytt oppkok. Skjør så alt i blender/stavmikser og la det koke opp igjen etterpå. Ha så i smøreosten, TADA fiks ferdig kjempegod suppe! 
Hvis dette er noe du skal servere til hele familien er den fin å ha i hele buketter av blomkål/brokkoli til de, eventuelt også litt stekt bacon på toppen, kan også serveres med brød til de som kan ha slikt :) 

Jeg klarte ca spise 1 dl av denne suppen, så det er jo altså masse igjen, jeg fryser da det ned i porsjonspakker, jeg bruker de avent begerene som andre bruker til morsmelk o.l, kjempe greie :)
Den opprinnelige oppskriften fant jeg her. Jeg glemte jo ta bilder av suppa og in the making ;) det finner dere også på den opprinnelige oppskriftsiden ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vennligst legg igjen en kommentar hvis du har noe på hjertet :D