Sider

torsdag 15. mai 2014

Ny kokkeleringsdag til 17. mai :D

17. mai braker det løs med koldtbord og jeg elsker å lage koldtbord, så i dag har jeg laget verdens beste eggesalat, roastbeef, karbonader, løk og tapasboller med tomatsaus! Har også begynt på fløtekaken med å lage sukkerbrødet, så er øyeblikk i mål ;)



Karbonadene har jeg laget slik. Veldig fort gjort så det fikk jeg laget mens potetene til middag sto på kok :) Blir veldig saftige og kjempe gode å ha på skive :)







Tapasbollene har jeg laget mange ganger, både til koldtbord og til middag, ungene elsker de! Selv om det er chili i de så tar jeg ut frøene så de blir ikke for sterke for de minste i familien! Jeg serverer de kalde denne gang, men er like gode både varme og kalde :) Oppskriften finner dere her.





Eggesalaten er en mega hit i denne familien og jeg lager alltid dobbel oppskrift for det verste jeg vet er når oppskrifter inneholder halve kopper av rømme o.l ;) Hvis du heller vil ha rekesalat så er det jo bare å blande i en kopp med reker! Oppskriften til denne ubergode salaten er her.



Roastbeefen har jeg laget med å krydre den godt med salt og pepper, surret den med hyssing og brunet godt på alle sider før jeg satte den i forvarmet ovn på 125 grader til steka er 63 grader i midten, jeg bruker steketermometer som hører til stekeovnen. Jeg liker den ikke kjempe rød inni, men lett rosa :) Så lar jeg den hvile til den blir kald før jeg skjærer den opp på skjæremaskin. NAM NAM!!




Min far elsker hjemmelaget stekt løk så da må jeg alltid lage en hel haug! Blir jo så mye bedre en den "lapskausen" av løk du får på butikken! Jeg laget i dag med 10 løk som jeg skjærer opp på mandolin, har litt smør og olje i en stor gryte og har det på svak varme til løken synker sammen, har så i (til 10 løk) 6 ss brunt sukker og 8 ss ca med balsamicoeddik, så lar jeg det stå til de er ønsket konsistens og legger i en skål, pleier også lage dette som jeg fryser ned i små kopper så det er enkelt å ta opp til middag og lignende.





Min mor har laget fletteloff i dag som hun har laget etter denne oppskriften: 1 pk tørrgjær 2 dl vann 2 stk egg 1 ts salt 2 ss olje 2 ss sukker 500 g hvetemel Slik gjør du det: Bland sammen ett egg, olje, sukker, gjær, vann og salt i en stor bolle. Rør inn litt og litt av melet til det blir en jevn og glatt deig. Dekk til bollen og la den heve i omtrent en time (omtrent dobbel størrelse). Ha deigen på benken og del den i tre like store emner. Trill dem til tykke pølser. Flett pølsene sammen til en flette. Dekk til og sett til etterheving, ca 40-60 minutter. Pisk det siste egget og pensle på. Stek i ovnen på 220 grader i ca 15-20 minutter. Vet ikke hvor orginaloppskriften kommer fra, men det skal jeg gi beskjed om når jeg finner det ut :) De er i hvert fall et perfekt tilbehør til koldtbordet!


Jeg har i dag også laget sukkerbrødet som jeg skal lage 17. mai fløtekake av, den lager jeg etter denne oppskriften her. Jeg skal legge ut bilde av det ferdige resultatet også når det er gjort :D 



Legg gjerne igjen en kommentar om hva dere skal spise på 17. mai eller del en oppskrift dere føler jeg MÅ ha ;) Ha en fin 17. mai folkens og nyt dagen!!
Og siden jeg har jobbet så hardt i dag syns jeg at jeg fortjente ett glass med dette ;)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vennligst legg igjen en kommentar hvis du har noe på hjertet :D