Sider

onsdag 4. desember 2013

Første slag i boks :)

I dag tenkte jeg og min mor oss for å prøve smultringbaking for første gang! Jeg var på butikken for å kjøpe smultringutstikker, men det hadde de ikke... Så gikk jeg rundt til naboer for å høre om de hadde en til låns... Niks... Men jeg fikk ett tips om å rulle små pølser i fingertykkelse og feste som en ring, funket fjell :)

Så da satte vi i gang med å lage deig og å rulle ut :) vi hadde først i to pakker med Frittyrfett (flott matfett) som vi friterte i, måtte "spe på" med fett etterhvert så fet gikk til sammen fire pakker. Hadde en stykk arveprinsen som var god hjelper med utrulling og smaking :) han syntes ihvertfall de var kjempe gode ;)

Her er oppskrift:
4 egg piskes lett sammen
300 gram sukker
En liten fløtekartong
2 dl lettrømme
1 ts kardemomme
2 ts hornsalt
1 ts bakepulver
700 g mel røres inn - muligens litt mer ha i til deigen kan trilles!

1-2 kilo smult til steking.

Legg på tørkepapir for å få av overflødig fett og avkjøl på rist :)

Lett og smidig deig :)

Skikkelig bakstekjerring hu mor ;)

Rulling!

Prøve koking

Ferdig mengde :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vennligst legg igjen en kommentar hvis du har noe på hjertet :D