Sider

onsdag 11. desember 2013

Rundstykker med byggris!

TJa da måtte jeg få fylt fryseren med rundstykker til jula og da rota jeg frem en gammel og sunn oppskrift som er en superhitt i familien :) ekstra kjekt et det jo når du kan ha julefrokost med litt god samvittighet ihvertfall ;)

Jeg laget som regel dobbel oppskrift når jeg første er i bakinga, men er er enkel oppskrift:
50 g gjær
5 dl vann
2 poser byggris
1 dl havregryn
1 egg
2 ss oliven eller rapsolje
1 ss honning
2 ts salt
Ca 1 liter hvetemel eller spelt.

Kok byggris i vannet og avkjøl til 37,5 grader. Bland alt det tørre og ha i det våte. Bland godt og la heve i ca en time (til dobbel størrelse). Trill ut og etterhev i 30 minutt, pensle og stek på 225 grader i ca 12 minutter.




 Ferdig hevet


Gode hjelpere :)

Ferdig :)


Husker dessverre ikke hvor jeg fant den opprinnelige oppskriften siden det er så lenge siden... 

1 kommentar:

  1. Oooo disse virket spennende. Tro om jeg ikke må lage de til helga :)
    Takk for oppskrift!

    SvarSlett

Vennligst legg igjen en kommentar hvis du har noe på hjertet :D