Sider

tirsdag 17. desember 2013

Karbonader til jul :D

I går fikk jeg endelig tid til å lage de obligatoriske karbonadene til jul. Beste pålegget som finnes i jula spør du meg er karbonader med løk, og dette er jeg ikke alene om, for her forsvinner de magisk før jula er ringt inn nesten ;)

Er veldig lite spesifikk den oppskriften jeg bruker på karbonadene, men her er det ca:
3 pakker karbonadedeig.
1-2 egg
potetmel
salt og pepper.



Blander karbonadedeig, egg, salt og pepper sammen, sper med potetmel til deigen blir fast, og mulig å jobbe med. NB!NB! elt ikke deigen for mye, for da vil den karbonadene bli seige. Min mor pleier å smake på deigen om den er nok krydret, jeg er ikke så tøff, så jeg steker en liten smaksprøve ;)

Så tar jeg å lager karbonader med å bruke ha de på størrelse med en god spiseskje og forme de til med kniv. Jeg lager de heller litt små enn for store siden de er til skive og ikke til middag. For da blir det mer og man kan jo heller ta på to hvis man er veldig gla i pålegg :D Steker de i panna til de er gjennomstekt, pass på å ikke la de ligge for lenge for da blir de tørre! Tenkte når jeg sto å stekte at jeg lurer på hvordan der er å ha de i stekeovnen, da slipper du jo de ekstra kaloriene med olje/smør, så det skal jeg prøve huske teste ut neste gang! Så er det bare å hive de i frysen eller i kjøleskapet og vente til jula kommer ;)

Jeg serverer de med løk  og rundstykker :D


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vennligst legg igjen en kommentar hvis du har noe på hjertet :D